Treballar menys, treballar millor

Article publicat a El Diari del Treball, 29 d’abril de 2024

Igual que es va assolir l’objectiu d’un salari mínim de mil euros, si persistim amb la reducció de la jornada laboral, tal com vam persistir amb la derogació de l’anterior reforma laboral, és possible aconseguir-ho

Enfrontem aquest 1 de maig amb la reducció del temps de treball com un dels objectius principals a aconseguir aquest any. Creiem que després d’haver passat el primer tram de la legislatura amb l’amnistia, ara ja toca complir amb part dels acords d’investidura com és la reducció del temps de treball.

Per a nosaltres, l’objectiu final no són les 37,5 hores. És un pas important en el camí, però el camí ha de continuar cap a  les 35 hores i la jornada laboral de quatre dies. Sembla un plantejament que alguns qualifiquen d’il·lògic, el mateix que ens deien quan demanàvem un salari mínim de mil euros, quan en aquell moment estava en 600 euros. Igual que es va assolir l’objectiu, si persistim amb això, igual que vam persistir amb la derogació de l’anterior reforma laboral, és possible aconseguir-ho.

També creiem que hi ha aspectes de la reforma laboral pendents de reformar com són el cost de l’acomiadament, que també cal enfrontar per tenir un treball millor.

Per tant, es tracta d’un 1 de maig per reivindicar que sindicalisme que aposta pel diàleg social aconsegueix que la gent visqui millor. Ho hem demostrat amb els acords de la reforma laboral, els acords de pensions o els acords en salari mínim. La mobilització i el diàleg social són el camí perquè la gent pugui treballar millor.

Al mateix temps, estem en un moment en què el risc a que les dretes i les extremes dretes puguin guanyar les eleccions del Parlament Europeu és real. Per molt que sembli que Europa queda lluny, Europa decideix moltes de les qüestions que ens afecten aquí en matèria laboral i social. Així doncs, és molt important que hi hagi mobilització de cara a les eleccions europees. De la mateixa manera que és important la mobilització a les eleccions catalanes. Creiem que cal acabar de revertir les retallades i els més de deu anys de desinversió pública i que al mateix temps, hi hagi polítiques en habitatge, en renda garantida a la ciutadania, industrials, en formació professional, per seguir avançant en reforçar l’estat del benestar a Catalunya.

Un primer de maig, de passar comptes de tot el que hem aconseguit, però sobretot de plantejar objectius de futur. Alguns a curt termini i d’altres a mitjà i llarg termini.